//
Read Between The Lies
Recenzje

Aucan „Black Rainbow”


Aucan
Black Rainbow
Africantape, 2011

W zeszłym roku Aucan zarejestrował pięć elektroniczno-rockowych utworów, które ukazały się pod nazwą DNA. W tym samym czasie zespół wystąpił po raz pierwszy w Polsce. Obydwa wydarzenia były jednymi z moich najintensywniejszych w 2010 roku.

Włoskie trio intensywnie walczyło wówczas z rzepem w postaci metki „post-rock”. Nawet w swoich wytycznych dla organizatorów koncertów zamieścili informację o nieużywaniu tego terminu w żadnych komunikatach medialnych. Cel osiągnęli jednak dopiero nagrywając Black Rainbow i niemal całkowicie pozbywając się gitar. Nie świadom tej zmiany, usłyszałem ją dopiero przy którymś z kolei przesłuchaniu albumu. „Żywa” perkusja, elektronika i wokale wypełniające czterdzieści pięć minut „czarnej tęczy” w niczym nie ustępują wcześniejszym nagraniom Aucan, z czystym sumieniem mogę napisać, że je przewyższają.

Śpiew w Blurred zapowiada trip-hopowoy utwór, ale już w jego połowie szala przechyla się na rzecz dubstepu i tam pozostaje do końca albumu. Nie jest to jednak muzyka porównywalna do prekursora El-B, współczesnej czołówki typu James Blake, a już na pewno do agresywnego brostepu spod znaku Skrillexa. Dubstep Aucan to brzmienie unikalne dzięki obecności perkusisty oraz wpływom innych gatunków: 8bitowej elektroniki, 2stepu czy rocka.
Esencją krążka jest Red Minoga, gdzie wszystkie te wpływu łączą się w zbliżonych proporcjach. Piosenka może wydać się znajoma tym, którzy mieli do czynienia z DNA, wykorzystano w niej dźwięki z kawałka Crisis. W Sound Pressure Level na chwilę zostajemy przeniesieni na koncert Asian Dub Foundation i to jedyna ścieżka na Black Rainbow, którą wyrzucam z odtwarzacza. Nie jest to ani wyjątkowo słaby, ani porywający kawałek, ale zaburza kompletność albumu, czyli po prostu nie pasuje.
Największy potencjał dyskotekowy zdaje się mieć Away!, które nie bez przyczyny ma wykrzyknik w tytule. To najmocniejsza część krążka zawierająca nawiązania do brostepu i agresywny rapowany wokal.

Aucan to jeden z najpracowitszych zespołów na globie, od 2009 roku zagrali przeszło trzysta koncertów, w tym na jednej scenie z m.in. Placebo, Antipop Consortium, Trickym, Fuck Buttons, Dinosaur Jr, Black Heart Procession, ZU czy Architecture in Helsinki. Co jednak ważniejsze pracują nie tylko nad swoją obecnością w świadomości słuchaczy, ale i własnym brzmieniem. Ich tożsamość w roku 2011 zasługuje wyłącznie na najwyższą ocenę.

Advertisements

About Jimmy Magnetar

ripping iron from your blood

Dyskusja

Brak komentarzy.

Let Me Hear You Scream

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Mój styczniowy hicior, nawet "Rimbaud Eyes" Dum Dum Girls nie wkręciło się bardziej niż ta prosta, lecz obdarzona niesamowitą atmosferą piosenka.

Na pełen ekran:

%d blogerów lubi to: